Poniedziałek, 16 czerwca 2025
Imieniny: Alina, Aneta, Justyna
słonecznie
21℃
A+
Tłumacz Google

Seniorze uważaj na oszustów!

Wrocław jest w czołówce miast, gdzie seniorzy są oszukiwani metodą na tzw. "legendę". Osoby starsze są z natury ufne, dobroduszne-to dobre cechy, ale cechuje ich także naiwność, nieświadomość, wstydliwość, łatwowierność a także brak rozwagi. Niestety zestaw tych cech jest przyczyną tego, że seniorzy często padają ofiarami oszustów i  tracą dorobek całego swojego życia.
Seniorzy są "kuszeni" wieloma "okazjami", np.:
- pokazy; wycieczki; bezpłatne badania; prezentacje produktów z upominkami, obiadem,
-domokrążcy oferujący "doskonały" sprzęt po "super cenach" (w rzeczywistości wadliwy sprzęt 
w zawyżonych cenach/ratach),
- "pracownicy" administracji, poczty, ZUS, energetyki, gazownictwa, wodociągów wykonujący pomiary, proponujący zawieranie "specjalnych" umów,
- kieszonkowcy w zatłoczonych miejscach, galeriach, targowiskach, komunikacji miejskiej czy cmentarzach, gdzie senior zaaferowany zakupami nie zwraca uwagi na swoją torebkę.
Procedura działania oszustów, w przypadku oszustw na tzw. 'legendę”:
  1. Oszust dzwoni podając się za wnuczka, członka rodziny-rozmowa jest tak prowadzona aby to senior uwierzył, że oszust jest faktycznie osobą za którą się podaje-sama ma podać imię tej osoby,
  2. „Wnuczek” podaje powód pilnej potrzeby pieniędzy, są to: wypadek, okup, okazja na zakup mieszkania/samochodu, choroba, adwokat, inwestycje giełdowe,
  3. Wysyła „zaufaną osobę”-kolegę, znajomego po odbiór pieniędzy, bo nie może przyjechać osobiście, przekazuje telefon tej osobie, żeby uwiarygodnić legendę,
  4. Oszust ma na celu wywołanie współczucia, zaufania osoby starszej-ofiara wierząc, że pomaga komuś bliskiemu w potrzebie-zostaje okradziona,
  5. Presja czasu-pieniądze mają zostać przekazane NATYCHMIAST, oszust prosi przy tym o dyskrecję, zapewnia, że szybko zwróci pieniądze. Oszuści wykonują bardzo dużo połączeń do ofiary w krótkich odstępach czasu-ma to na celu wywarcie presji, nakłonienie do szybkiego przekazania pieniędzy, ma to też utrudnić kontakt z członkami rodziny, stosują przy tym płacz, błaganie o pomoc, pozorowanie torturowania np. po porwaniu.
Coraz częściej oszuści stosują nowe metody, podając się za funkcjonariusza Policji, CBŚ czy prokuratorów. Dzwonią wtedy ponownie z informacją, że są funkcjonariuszami (podają wymyślony stopień i numer służbowy), przekonują, że przed chwilą dzwonił oszust i namawiają seniorów do wzięcia udziału w akcji/prowokacji zatrzymania oszusta i proszą żeby wpłacił na „bezpieczne konto” lub przekazał rzekomemu funkcjonariuszowi oszczędności. Dla potwierdzenia swojej wiarygodności proszą o nierozłączanie się i wybranie numeru alarmowego 112 (inny głos przekonuje, że osoba faktycznie bierze udział w policyjnej akcji-jednak nie rozłączając się-rozmawiamy dalej z oszustem!)
!!!WAŻNE!!! Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy (ani do depozytu ani na poczet rozwiązania akcji, zabezpieczenia ich przed włamaniem, ponadto nigdy nie kontaktuje się opisując swoje działania !!!
Jak możemy działać aby zapobiegać oszustwom:
- należy „grać na czas”, zastanowić się gdy odbierzemy podejrzany telefon,
- rozłączyć się, zadzwonić do najbliższej osoby, na numer alarmowy,
- nie należy dzwonić na telefony wskazane przez rozmówców, warto mieć przygotowaną listę telefonów do bliskich, najważniejszych instytucji, w tym telefon do swojego dzielnicowego,
- nie przekazywać pieniędzy obcym osobom (Warto skonsultować wpłatę/wypłatę dużej sumy pieniędzy przez seniora z członkiem najbliższej rodziny, pomóc może też Policja),
- nie podpisywać niezrozumiałych dokumentów,
- warto weryfikować informacje podane przez osoby z „administracji”, sprawdzić prawdziwość podawanych informacji w spółdzielniach, u administratorów budynku lub instytucji (informacje o kontroli z wodociągów, gazownictwa czy energetyki są wywieszone na tablicy ogłoszeń w bloku),
- przypadki nadużyć przy zawieraniu umów można zgłaszać do UOKiK lub innych instytucji zajmujących się sprawami konsumentów (jest 14 dni na odstąpienie od niekorzystnej umowy),
- wszystkie przypadki oszustw lub prób oszustwa należy zgłaszać Policji!
.
!!!OSTROŻNOŚĆ!!! CZUJNOŚĆ!!! OGRANICZONE ZAUFANIE!!!
Numer alarmowy: 112, Infolinia UOKiK: 801 440 220
powrót do kategorii
Poprzednia Następna

Pozostałe
aktualności

Kliknij aby zamknąć.Popup
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.Ok