Kolejny etap inwestycji z programu Polski Ład rozpoczęty
29.09.2022 miało miejsce przekazanie terenu budowy pod inwestycję dofinansowaną z programu "Polski Ład" przez Starostę Powiatu Wrocławskiego Romana Potockiego, Wicestarostę Powiatu Wrocławskiego Andrzeja Szawana oraz Członka Zarządu Barbarę Kosterską.
W poniedziałek 22 sierpnia podpisano umowę na realizację zadania pn.: „Rozbudowa dróg powiatowych nr 1955D i 1939D na terenie Powiatu Wrocławskiego w podziale na dwa zadania”. Wykonawca, firma BUDIMEX, zgodnie z zawartą umową zrealizuje roboty budowlane w terminie 11 miesięcy za kwotę umowną 24 455 942 zł. Inwestycja objęta jest dofinansowaniem z programu Polski Ład Fundusz Inwestycji Strategicznych w kwocie 16 150 000 zł.
Przedmiotem inwestycji są roboty budowlane polegające na rozbudowie dróg powiatowych w podziale na dwa zadania- zadanie nr 1 w obrębach Radomierzyce i Biestrzyków, gm. Siechnice na odcinku 0,9 km oraz zadanie nr 2 w obrębie Karwiany-Komorowice, gm. Żórawina na odcinku 1,7 km. Głównym celem inwestycji jest zwiększenie bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego oraz poprawa komfortu jazdy i przepustowości sieci drogowej.
Kompleksowa rozbudowa drogi nr 1939D w m. Radomierzyce i Biestrzyków o długości ok. 0,9 km będzie dopełnieniem obecnie realizowanego Etapu I rozbudowy odcinka i oba Etapy stanowić będą całość techniczno-użytkową służącą mieszkańcom Powiatu. Droga ta dodatkowo będzie miała bezpośrednie połączenie poprzez skrzyżowanie o ruchu okrężnym z Wschodnią Obwodnicą Wrocławia. Droga zaprojektowana jest w kategorii ruchowej KR3, klasie technicznej Z o przekroju dwujezdniowym 1x2. Szerokość podstawowa pasa ruchu wynosi 3,0m, szerokość pobocza 1,0m. Odwodnienie realizowane będzie przez sieć kanalizacji deszczowej i system rowów przydrożnych. Zaprojektowane ścieżki pieszo-rowerowe zostały skoordynowane ze ścieżkami na powstającej obwodnicy i stanowić będą atrakcyjne połączenie rowerowe między m. Wrocław a gminą Siechnice. Bezkolizyjne rozwiązanie skrzyżowania w postaci ronda na skrzyżowaniu z drogą gminną pozwoli na zachowanie płynności ruchu.
Rozbudowa drogi powiatowej nr 1955D w obrębie Karwinay-Komorowice o długości ok. 1,7 km zaplanowana jest zarówno na obszarze terenu zabudowy mieszkalnej i usługowej, jak i terenu użytków rolnych. Droga powiatowa nr 1955D przecina drogę autostradową A4. Skrzyżowanie tych dróg to skrzyżowanie bezkolizyjne, dwupoziomowe. Na odcinku drogi powiatowej nr 1955D podlegającym rozbudowie droga posiada powiązanie komunikacyjne z drogą publiczną i drogami wewnętrznymi. Droga zaprojektowana jest w kategorii ruchowej KR2, klasie technicznej Z o przekroju dwujezdniowym 1x2. Szerokość podstawowa pasa ruchu wynosi 3,0m, szerokość pobocza 1,0m. Odwodnienie realizowane będzie przez sieć kanalizacji deszczowej i system rowów przydrożnych.
Poza powyższymi zadaniami, w II naborze wniosków do programu Powiat Wrocławski otrzymał dwa dofinansowania:
Zadanie pn.: „Budowa drogi powiatowej na odcinku od węzła "Łozina" drogi ekspresowej S8 do drogi powiatowej nr 1341D, gm. Długołęka, w systemie zaprojektuj i wybuduj” otrzymało dofinansowanie w kwocie 10 165 000 zł przy szacowanej wartości inwestycji 10 700 000 zł. Zadanie planowane jest do realizacji w terminie powyżej 12 miesięcy od dnia podpisania umowy z Wykonawcą. Na chwilę obecną przygotowywane są dokumenty umożliwiające wszczęcie procedury przetargowej na realizację wniosku. Przedmiotem tej inwestycji jest zaprojektowanie i wybudowanie odcinka drogi powiatowej, od istniejącego węzła „Łozina” drogi ekspresowej S8 do drogi powiatowej nr 1341D. Założeniem inwestycyjnym jest wybudowanie nowego odcinka drogi o długości ok. 700 m, ciągów komunikacyjnych dla pieszych i rowerzystów, budowa odwodnienia w postaci kanalizacji deszczowej i rowów, skrzyżowania typu rondo, oświetlenia drogowego i kanału technologicznego. Celem inwestycji jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, rozwój gospodarczy regionu oraz pełniejsze wykorzystanie drogi ekspresowej S8 dla mieszkańców miejscowości położonych na terenie gminy Długołęka. Planowana inwestycja doprowadzi do rozbudowy istniejącego węzła „Łozina”, co wpłynie pozytywnie na rozwój lokalnych przedsiębiorstw m.in. kopalni kruszyw. Ze względu na bliskość drogi ekspresowej oraz przeznaczenie części terenów sąsiadujących z planowaną inwestycją pod usługi i aktywności gospodarcze w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, po realizacji wyżej wymienionego zadania można liczyć również na rozwój ekonomiczny i gospodarczy całego regionu. Gęsta i zwarta zabudowa obecnego ciągu komunikacyjnego uniemożliwia przemieszczanie się sprzętu specjalistycznego. Planowana droga mogłaby udostępnić wjazd na trasę S8 w przypadku działań strategicznych.
Drugie z zadań, które otrzymało wsparcie finansowe jest przebudowa drogi powiatowej nr 1535D na odcinku Łany-Dobrzykowice, gmina Czernica. Przedmiotem inwestycji są roboty budowlane polegające na przebudowie drogi powiatowej nr 1535D, na odcinku od skrzyżowania o ruchu okrężnym w m. Łany do skrzyżowania z drogą nr 1923D w gminie Czernica. Celem zadania jest poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego. Zakres robót obejmuje przebudowę drogi na odcinku ok. 1760 mb w zakresie budowy ciągu pieszo-rowerowego. Przebudowywana droga jest drogą klasy Z. Ze względu na dynamiczny rozwój miejscowości leżących poza miastem Wrocław na terenie Powiatu Wrocławskiego, wzrost liczby mieszkańców i nową zabudowę, istniejąca infrastruktura drogowa przestaje spełniać swoją funkcję, jest niewystarczająca dla zapewnienia sprawnego i bezpiecznego przemieszczania się mieszkańców. Założeniem przedmiotowej inwestycji jest budowa ciągu pieszo-rowerowego o nawierzchni bitumicznej, przebudowa zjazdów z kostki betonowej oraz zjazdów o nawierzchni bitumicznej. Na przekrój poprzeczny drogi składa się ponadto pobocze gruntowe za ciągiem pieszo-rowerowym o szerokości 0,5 m i humus obsiany trawą do granicy pasa drogowego. Odprowadzenie wód deszczowych realizowane będzie przez spadki poprzeczne i podłużne. Dzięki realizacji zadania pn. „Przebudowa drogi powiatowej nr 1535D na odcinku Łany-Dobrzykowice, gmina Czernica” powstanie bezpieczny odcinek ścieżki pieszo-rowerowej, zapewniającej wysoki komfort ruchu. Dodatkowo, zostanie zapewnione połączenie miejscowości Dobrzykowice z komunikacją zbiorową miasta Wrocław tj. komunikacją autobusową przy pętli Wojnów oraz komunikacją kolejową, poprzez wybudowany w ostatnich latach parking Park&Ride przy nowopowstałym przystanku kolejowym Wrocław Wojnów Wschodni. Szacunkowa wartość tej inwestycji to 4 760 000 zł, a otrzymane środki z dofinansowania wynoszą 4 522 000 zł.
Ponadto, w kolejnej V edycji programu, złożono dwa wnioski o dofinansowanie:
Rozbudowa skrzyżowania typu rondo w ciągu DK35 koło miejscowości Tyniec Mały o wartości inwestycji 15 000 000 zł usprawniłaby układ drogowy na terenie Powiatu Wrocławskiego. Rondo stanowiące element łączący węzeł Kobierzyce (S8) z drogami krajowymi nr 35 i 35a znajduje się w ciągu dróg krajowych dostosowanych do przenoszenia obciążeń 11,5 t/oś, a jego rozbudowa polegać będzie na zwiększeniu przepustowości skrzyżowania poprzez wykonanie tzw. bypassów oraz ewentualnego poszerzenia tarczy ronda. Rozbudowane rondo otrzyma kategorię ruchu KR6 (obecnie KR5). Z powodu dużego rozwoju i ruchu transportowego z TSSE EURO-PARK WISŁOSAN, Podstrefa Wrocław-Kobierzyce oraz rozbudowy stref przemysłowych w obrębie Bielan Wrocławskich, Nowej Wsi Wrocławskiej, Tyńca Małego, Domasławia i Magnic, transport ciężarowy oraz transport pracowników, odbywa się w kierunku drogi S8 i A4, powodując wzmożony ruch i częste zatory. Paraliż komunikacyjny w okolicy ronda powoduje zator na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia A8 stwarzając tym samym niebezpieczeństwo na drodze szybkiego ruchu, gdzie regularnie dochodzi do wypadków drogowych. Zdarzenia drogowe paraliżują ruch samochodów ze zjazdu z obwodnicy AOW w kierunku Wałbrzycha, co tworzy na A8 zatory, a to z kolei powoduje utrudnienia na Autostradzie A4 na zjeździe Wrocław-Południe. Budowa dodatkowych pasów ruchu znacząco wpłynie na poprawę i upłynnienie ruchu na skrzyżowaniu oraz przyczyni się do wyeliminowania tworzących się zatorów. Spowoduje poprawę bezpieczeństwa i przepustowości skrzyżowania dzięki odseparowaniu ruchu pojazdów skręcających w prawo od jezdni zasadniczej ronda.
Budowa i przebudowa drogi powiatowej na odcinku od DK 35 w m. Małuszów do DP 1950D w m. Pietrzykowice prowadzącej do Podstrefy Wrocław-- Kobierzyce TSSE EURO-PARK o przewidywanej wartości inwestycji 77 000 000 zł. Inwestycja obejmuje zaprojektowanie i wybudowanie odcinka drogi powiatowej min. klasy Z, na odcinku od drogi krajowej nr 35 w m. Małuszów do ul. Koreańskiej w m. Biskupice Podgórne oraz zaprojektowanie i przebudowa drogi powiatowej (byłej drogi wojewódzkiej nr 348) od ul. Koreańskiej w m. Biskupice Podgórne do drogi powiatowej nr 1950D w m. Pietrzykowice. Zakres rzeczowy obejmuje budowę i przebudowę drogi o łącznej długości ok. 4210 m., w tym wybudowanie nowego odcinka o długości ok. 2350 m i przebudowa istniejącej drogi na odcinku ok. 1860 m, budowę ciągów komunikacyjnych dla pieszych i rowerzystów, budowę odwodnienia w postaci kanalizacji deszczowej i rowów, budowę skrzyżowań, obiektów inżynierskich i kanału technologicznego. Celem inwestycji jest poprawa warunków obsługi komunikacyjnej i rozwoju istniejących terenów inwestycyjnych Podstrefy Wrocław-Kobierzyce Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej EURO – PARK WISŁOSAN (TSSE) zarządzanej przez ARP S.A.
Łącznie, po rozstrzygnięciu naborów I i II Powiat Wrocławski otrzymał wsparcie finansowe w wysokości 30 837 000 zł na realizację zadań z zakresu infrastruktury drogowej. Oczekujemy na rozstrzygnięcie V edycji programu.