Powiat Wrocławski -

naglowek_logo.png 4bb504d034551d2cf01c56ebc246e5c5
Sobota, 25-05-2019
Imieniny: Borysa, Magdy, Marii-Magdaleny
x
"20-lecie Polski Powiatowej" - cz. 4.
04 / 05 / 2018, , Wyświetleń: 1085
Pdf
Drukuj
Powrót
Wypowiedz się

Powiatowa administracja zespolona. Czyli co oprócz starostwa powiatowego?

Zespolenie administracyjne – mówiąc w uproszczeniu - jest rodzajem konstrukcji, w której koncentrują się w maksymalnym stopniu w danej jednostce (w omawianym przypadku – powiecie), w ramach jednego urzędu i pod jednym zwierzchnikiem, maksymalnie wiele zadań i kompetencji[1].

Zgodnie z art. 33b ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym[2], powiatową administrację zespoloną stanowią:

1) starostwo powiatowe;

2) powiatowy urząd pracy, będący jednostką organizacyjną powiatu;

3) jednostki organizacyjne stanowiące aparat pomocniczy kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży.

 

Starostwo powiatowe

Przy pomocy starostwa powiatowego zarząd powiatu (jako organ wykonawczy) wykonuje zadania powiatu (są to zadania określone przede wszystkim w art. 4 ust. 1 u.s.p.). Starosta organizuje pracę starostwa powiatowego, a ponadto jest kierownikiem starostwa powiatowego oraz zwierzchnikiem służbowym pracowników starostwa. Organizację i zasady funkcjonowania starostwa powiatowego określa regulamin organizacyjny.

W odniesieniu do Starostwa Powiatu Wrocławskiego, regulamin organizacyjny starostwa został uchwalony na podstawie Uchwały Nr XXII/202/13 Rady Powiatu Wrocławskiego z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Starostwa Powiatowego we Wrocławiu (zmieniona: Uchwałą Nr XXVII/233/14 Rady Powiatu Wrocławskiego z dnia 11 czerwca 2014 r., Uchwałą Nr 80/2016 Zarządu Powiatu Wrocławskiego z dnia 15 czerwca 2016 r. oraz Uchwałą Nr 28/2017 Zarządu Powiatu Wrocławskiego z dnia 22 lutego 2017 r.).

.

Powiatowy urząd pracy

Powiatowy urząd pracy jest jednostką organizacyjną powiatu. Powiatowy urząd pracy – wchodzący w skład powiatowej administracji zespolonej – realizuje zadania, o których mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy[3]. Do zadań tych należy m. in. opracowanie i realizacja programu promocji zatrudnienia oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy stanowiącego część powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych, udzielanie pomocy bezrobotnym i poszukującym pracy w znalezieniu pracy przez pośrednictwo pracy i poradnictwo zawodowe, udzielanie pomocy pracodawcom w pozyskiwaniu pracowników przez pośrednictwo pracy i poradnictwo zawodowe, rejestrowanie bezrobotnych i poszukujących pracy.

Dyrektora powiatowego urzędu pracy – wyłonionego w drodze konkursu - powołuje starosta. Starosta może, w formie pisemnej, upoważnić dyrektora powiatowego urzędu pracy lub na jego wniosek innych pracowników tego urzędu do załatwiania w imieniu starosty spraw, w tym do wydawania decyzji, postanowień oraz zaświadczeń w trybie przepisów o postępowaniu administracyjnym.

.

Jednostki organizacyjne stanowiące aparat pomocniczy kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży

Do jednostek takich w obecnym stanie prawnym należą:

1) Powiatowa Komenda Policji na czele z Komendantem Powiatowym Policji;

2) Powiatowa Komenda Państwowej Straży Pożarnej na czele z Komendantem Powiatowej Komendy Państwowej Straży Pożarnej;

3) Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego na czele z Powiatowym Inspektorem Nadzoru Budowlanego;

4) Powiatowy Inspektorat Sanitarny na czele z Powiatowym Inspektorem Sanitarnym.

Wymienieni kierownicy straży/inspekcji/służby działają pod zwierzchnictwem starosty (art. 35 ust. 2 in fine u.s.p.). W literaturze[4] podkreśla się, że cechą charakterystyczną służb/inspekcji/straży na szczeblu powiatu jest pozostawanie w relacji podwójnego podporządkowania, podlegają one bowiem zwierzchnictwu zarazem władz rządowych, jak i samorządowych. Konsekwencją podwójnego podporządkowania jest zróżnicowany status prawny powiatowych służb, inspekcji i straży, ponieważ z jednej strony stanowią stationes fisci (jest to państwowa lub samorządowa jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która w stosunkach cywilnoprawnych działa w ramach swoich zadań w imieniu i na rzecz Skarbu Państwa), pozostając pod względem organizacyjno - ustrojowym częścią administracji rządowej, a z drugiej strony są powiatowymi jednostkami budżetowymi, podlegając – co już zaznaczono - zwierzchnictwu starosty[5].

W obecnym stanie prawnym – co słusznie podkreśla B. Dolnicki[6] - kierownicy służb/inspekcji/straży nie posiadają uprawnień do wydawania decyzji administracyjnych w imieniu starosty na mocy upoważnienia ustawowego. Nie istnieje także prawna możliwość zawarcia porozumienia pomiędzy starostą a kierownikami tych służb w sprawie przejęcia przez starostę ich zadań i kompetencji. Nie jest też możliwe rozpatrywanie przez starostę odwołań od decyzji wydawanych przez kierowników tych jednostek, bowiem w tym zakresie organami odwoławczymi są ich bezpośredni zwierzchnicy, tj. komendanci i inspektorzy wojewódzcy, działający w ramach wojewódzkiej administracji zespolonej.

Organy wymienionych służb, inspekcji i straży pomimo ich formalnego zespolenia ze starostą pozostają organami administracji rządowej. Wykonując zadania powiatu, czynią to we własnym imieniu i mają do pomocy własny aparat pomocniczy. Co jest również bardzo istotne – nie można tych organów nazwać organami samorządu terytorialnego, pomimo że wykonują zadania i kompetencje powiatu.



[1] A. Wiktorowska, Terenowe organy administracji państwowej, [w:] R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Wróbel (red.), System Prawa Administracyjnego, t. 6, Podmioty administrujące, Warszawa 2011, s. 384.

[2] Dz. U. z 2017 r. poz. 1868 z późn. zm., zwanej dalej jako u.s.p.

[3] Dz. U. z 2017 r. poz. 1065 z późn. zm.

[4] Zob. szerzej na ten temat: J. Jagoda, Powiatowa (miejska) administracja zespolona, [w:]Dziesięć lat reformy ustrojowej administracji publicznej w Polsce, Warszawa 2009, s. 236.

[5] E. Dziuban, Podstawa normatywna zespolenia powiatowych służb, inspekcji i straży, „Przegląd Prawa Publicznego 10/2014, s. 107 i n.

[6] B. Dolnicki (red.), Ustawa o samorządzie powiatowym. Komentarz, LEX el./2007.

.

Opracował Kamil Kasina, Zastępca dyrektora Wydziału Komunikacji Starostwa Powiatowego we Wrocławiu, prawnik i administratywista, doświadczony pracownik administracji rządowej oraz samorządowej. Obecnie przygotowuje rozprawę doktorską w Zakładzie Prawa Administracyjnego na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.

Wyślij na Facebooka
Wyślij link mailem
Pdf
Drukuj
Powrót
Wypowiedz się
Raport o stanie Powiatu Wrocławskiego w roku 2018[obrazek]
23 / 05 / 2019, , Wyświetleń: 94
Za nami XXIV Śpiewanie nad Wodą[obrazek]
22 / 05 / 2019, , Wyświetleń: 129
zapytaj_staroste.jpg 9c496b8480690b00e09f980213a0314d zagrozenia.jpg 16d158e12cc78dac453ec78151087dee komunikacja.jpg 40ced2dd0326b28baf5b754732471d84 przetargi.jpg f63c0a8c22320373e0060e6073f18d3b strategia_rozwoju.jpg cc42c1ef98d8eb49bf076e4a614366db zainwestuj_w_wypoczynek.jpg 3589c020319c9759f62963c28c9bb2b1 wspolpraca_zagranicza.jpg fb34dc6be439331da418a622b3d2a6fd iso.jpg 9a3e8e39d26f850a8646cc1f1687da42
ban1.jpg ea74f1c19d3ac35d3ec17f23d4770893 ban2.jpg c8949b33f5730037e80dcaf0f5a718f8 ban3.jpg 28d38ccedeecca175f5aa6737e0f8597 ban4.jpg a0135bf278889b70b4737f8815f4e21f ban5.jpg 771bb71db9a96297003c3a7fc2c017dd